• NVC O13-1 wint van laagvlieger Hercules, maar vanzelf ging het niet

Na de onterechte nederlaag tegen de koploper PVCV en de gedwongen pauze door de voorjaarsvakantie, mocht NVC O13-1 de tweede plaats verdedigen tegen Hercules, een voorname club uit 1882. De heenwedstrijd stond nog op eenieders netvlies, toen er uitstekend werd gespeeld, maar de drie punten voor Hercules waren. De zogeheten penalty wedstrijd.

NVC 013-1 was compleet. Jesse startte met Christian op het doel. Zine-Dinne, Gijs, Roel en Hidde achterin. Het lichtvoetige middenveld met Finn, Chris en Tinos. Voorin Teun, geflankeerd door Steven en Boet. Veld 3 en een zeer aangename temperatuur.

Hercules werd van meet af aan vastgezet en zou die eerste helft slechts twee keer over de middellijn komen. Het was eenrichtingsverkeer en het wachten was op de 1-0. De voorhoede spelers van NVC O13-1 waren echter niet scherp in de afronding. Ook was de eindpass vaak niet goed en als wel dan was de afronding te onzorgvuldig. De vele corners leverden ook geen doelpunten op. Achterin was NVC heer en meester en ook de sterke backs Zine-Dinne en Hidde meldden zich nadrukkelijk op de helft van Hercules. Wel een sneu incident na 20 minuten toen de rechtsback van Hercules ongelukkig op zijn pols viel en die brak. Na enig oponthoud werd de wedstrid vervolgd. Sterkte gewenst voor de Herculaan!

De scheidsrechter van dienst Dennis vd Bosch deed het uitstekend en kon na 27 minuten ook niet anders dan naar de stip wijzen: penalty voor NVC na een charge op Teun. In de competitie nog geen penalty verzilverd door NVC O13-1, dus de spanning nam wat toe. Net als in de heenwedstrijd tegen Hercules zat Tinos op de bank en was Chris de eerst aangewezene. Hij besloot echter dat Roel de pingel maar moest nemen. Het ijskonijn schoot de penalty binnen, 1-0! Eigenlijk niet zo goed ingeschoten, maar toch te machtig voor de Hercules keeper. Een dikverdiende voorsprong.

In de laatste minuut van de blessuretijd mocht Hercules een vrije trap die goed werd ingedraaid in het zestienmetergebied. De bal werd ingeknikt en was voor Christian wel tegen te houden (maar niet te klemmen). De rebound was voor Hercules, 1-1 uit het niets. Rust.

Het doelpunt deed Hercules goed en de tweede helft werden de duels door de Utrechters ineens gewonnen. NVC was slapjes en telkens een stap te laat. Het gemor langs de lijn nam toe. NVC O13-1 oogde ook besluiteloos. In de 40e minuut een vrije trap voor Hercules die weer in de zestien werd gedraaid. De bal werd binnengewerkt, maar vanuit buitenspelpositie. Dus geen 1-2. Daar kwam NVC O13-1 goed weg.

Gijs was terug in het veld gekomen op het middenveld en hij brak direct daarop aan de rechterflank door. Zijn voorzet werd in tweeƫn binnengewerkt door Steven in de 41e minuut, 2-1! Eigenlijk viel ook die goal een beetje uit het niets.

Het was de jarige Gijs die op het middenveld helemaal opleefde. Met dank overigens aan Tinos en Chris (beide speelden sterk op het middenveld) die telkens zijn man overnamen, omdat Gijs alleen nog maar offensief dacht. Dat pakte uitstekend uit. Na goed doorgaan van Boet, was het Gijs die met links de bal bij de eerste paal binnenschoot, 3-1 in de 47e minuut. In de 49e minuut een mooie aanval via Tinos, Senna en Steven die de bal bij Gijs bezorgde: dat was de 4-1! Het ging hard en een minuut later had Boet eigenlijk 5-1 moeten maken, maar zijn vizier was vandaag niet gepoetst. Het bleef bij 4-1 na die stormachtige 10 minuten in de tweede helft. Een prima uitslag, maar moeizamer tot stand gekomen dan de uitslag doet vermoeden. NVC O13-1 stevig op plek 2. Volgende week vrij en dan oefenen tegen 3e divisionist WV-HEDW. Een mooie uitdaging. Op 24 maart wordt de competitie weer vervolgd met een thuiswedstrijd tegen mede subtopper JSV Nieuwegein.