• NVC JO15-1 hervat competitie met eerste uitzege van het seizoen

Zonder goed te spelen heeft NVC geen kind aan Huizen

De winterstop zit er weer op. In het nieuwe jaar was er een Divisie toernooi bij OJC Rosmalen. In een poule van 6 teams werd de tweede plek behaald, net niet genoeg voor een finaleplaats tegen BFC. Daarna nog twee oefenwedstrijden tegen Hoofdklassers die de promotiepoule voor de derde divisie hebben bereikt. Met een 2-2 gelijkspel en een 2-1 overwinning geen onverdienstelijke resultaten tegen goed voetballende teams.

De competitie mocht worden hervat tegen het stijf onderaan staande Huizen. 1 schamel puntje en gemiddeld 6 tegendoelpunten per wedstrijd. In de winterstop een nieuwe trainer-coach die hopelijk het team weer nieuw elan zou kunnen bezorgen. Huizen probeerde inderdaad te voetballen vanuit achteruit, maar dat proces - hoe lovenswaardig ook - zal nog wel wat trainingsarbeid vergen. Als NVC wat meer druk zou hebben uitgeoefend met het hele team en dus wat hoger zou gaan staan, was Huizen voor rust al tegen meer schade opgelopen.

NVC was compleet. In de wetenschap dat er dit seizoen nog geen uitwedstrijd was gewonnen, werd er vooraf niet door iedereen een 2-tje ingevuld. Op basis van de trainingsopkomst was basis wat anders dan normaal. Christian op het doel. Owen en Teun de backs en het centrum bestond uit captain Camiel en Roel. De middenvelders waren Chris, Yanick en Ties. Voorin Steven, Boet en Shivairo. Yanick en Boet wisselden daarbij nogal eens van positie.

NVC begon stroef en Huizen was zelfs dichtbij een doelpunt. Een goede cornervariant werd ternauwernood gekeerd door Owen en Christian moest zijn keeperstalenten nog een keer aanspreken. In de 15e minuut was het echter wel 0-1. Een pass van Yanick leek te worden onderschept door een verdediger op 10 meter van het doel, maar die treuzelde te lang zodat Steven het duel kon winnen en de bal direct kon binnenschieten. Dat was een welkome opsteker!

In de 23e minuut speelde Chris zich vrij op het middenveld en gaf met links een prachtige steekpass op Steven, die vervolgens prima afrondde, 0-2. Een beauty en het hoogtepunt van de wedstrijd. De twee man die in de eerste helft ook het verschil maakten voor NVC. NVC zat dus al snel op rozen en niet veel later volgde een prachtige aanval over veel schijven, waarbij het hakje van Steven net niet Chris bereikte, maar voetballend gezien was dat ook smullen. NVC bleef echter met name achterin wel wat knoeien en was niet fel genoeg, zodat Gijs al voor rust werd ingebracht. NVC zou voorin het gaspedaal daarna wat loslaten, zodat we met 0-2 gingen rusten.

Het kwaliteitsarme Huizen had in die eerste helft wel geblaft, maar niet gebeten en men ging er van uit dat Junior er wel voor zou zorgen dat het blaffen ook zou ophouden. In de rust was iedereen het er dan wel over eens dat dit de eerste uitzege van het seizoen zou worden, maar dat Huizen in de tweede helft helemaal geen tegengas meer zou geven, dat hadden de volgers ook weer niet verwacht.

Met Tinos in de ploeg vanaf het fluitsignaal kwam de volgende wissel al snel met Luciano omdat Steven er geblesseerd toch af moest. Diezelfde Luciano zou een fijne invalbeurt maken. Zijn voorzet in de 38e minuut werd door de verdediger van Huizen niet goed ingeschat, althans achter zijn eigen keeper geschoten, 0-3! Wedstrijd - voor zover er iemand nog twijfelde - gespeeld.

Huizen bleef volharden in een verzorgde opbouw en kwam er daardoor niet meer uit. NVC was veel hoger gaan staan en de kansen regen zich aaneen. Zine-Dinne kwam nog in het veld. Het duurde tot de 57e minuut dat het scorebord weer moest worden aangepast, doordat Yanick heel fraai Luciano wegstuurde, die zijn tegenstander eruit liep en fraai afrondde, 0-4!

Huizen boog het hoofd en de ruimtes werden gigantisch. Met name Yanick moet zich in een speeltuin hebben gewaand. Hij verzorgde zelf in de 59e minuut de 0-5. Ook het slotakkoord was voor Yanick. In de 68e minuut moest hij wel drie keer afdrukken om de bal over de doellijn te krijgen, want tot 2 keer toe wist eenzelfde ploeggenoot het leder onbedoeld tegen te houden. Einduitslag 0-6.

Een prima uitslag, maar gezegd moet worden dat de nieuwe speelstijl van Huizen NVC bepaald geen windeieren legde. Fijn dat de eerste uitzege een feit is en hopelijk volgen er meer. Thuis bovendien nog altijd ongeslagen. Volgende week thuis tegen het roemruchte Elinkwijk. De onnodige 3-2 nederlaag in Utrecht aan het begin van het seizoen vraagt om een revanche. Thuiswedstrijden zoals te doen gebruikelijk op zaterdag om 12.15 uur op veld 1. U bent welkom!