• Stappen Teamindeling

Streven naar een evenwichtige team indeling

Bij NVC geloven we in het creƫren van een positieve en ontwikkelingsgerichte omgeving. Om tot een evenwichtige indeling te komen houden wij rekening met diverse factoren, in lijn met de richtlijnen van de KNVB waaronder:

1. Voetbaltechnische kwaliteiten:

- We evalueren de individuele voetbalvaardigheden en prestaties van spelers om teams te vormen die zowel competitief als uitdagend zijn.

2. Opkomst op Trainingen en Wedstrijden:

- Consistente aanwezigheid op trainingen en tijdens wedstrijden is essentieel voor individuele en teamontwikkeling.

- Spelers die betrokken en toegewijd zijn, worden op passende wijze beloond in de indeling. Jeugdleden die zich i.v.m. andere sporten niet 100% kunnen committeren aan voetbal zijn welkom in onze breedteteams (niet selectieteams).

3. Sociaal-Emotionele Factoren:

- We erkennen het belang van een positieve groepsdynamiek. Spelers worden niet alleen beoordeeld op hun voetbalvaardigheden, maar ook op hun vermogen om constructief bij te dragen aan het team, zowel op als buiten het veld.

4. Individuele Ontwikkeling:

- We moedigen spelers aan om zich individueel te ontwikkelen. De indeling houdt rekening met groeipotentieel en de wil om te leren en te verbeteren.

Door deze aspecten te integreren in ons selectieproces, creƫren we een omgeving waarin spelers zich kunnen ontwikkelen, plezier hebben en samen succesvol zijn.

Betrokkenen

Bij de teamindeling worden de volgende rollen betrokken: Leiders (advies), Trainers (advies), JC & HO (verantwoordelijk), Bestuur (eindverantwoordelijk). Ouders worden geĆÆnformeerd over de uitkomst.

De teamindeling is een middel om spelers op hun eigen niveau met elkaar te laten trainen en spelen en de doelstellingen van NVC te realiseren.

Het proces

Wij beoordelen het hele jaar door de ontwikkeling van spelers. Twee keer per jaar wordt een evaluatie uitgevoerd in overleg met de trainer, de leider/coach en jeugdcoƶrdinatoren.

Eind mei wordt de voorlopige indeling bekend. In de maand juni zullen teams in de nieuwe (voorlopige) samenstelling trainen om te kijken hoe spelers zich ontwikkelen en inpasbaar zijn in het eventuele nieuwe team.

Eind augustus wordt de definitieve indeling bekend (daarbij wordt ook gekeken hoe de spelers uit de vakantie komen). Verder kan door de komst van nieuwe leden of het vertrek van leden de indeling nog veranderen.

Wijzigingen gedurende het seizoen

Op gezette tijden (denk aan de winterstop) kan er een wisseling van spelers plaatsvinden, bijv. bij onevenredige verdeling van spelers of (te) grote niveau verschillen. Dergelijke wijzigingen gaan in overleg met de betreffende jeugdcoƶrdinator en na toestemming van het bestuurslid Technische zaken.

Vragen over de indeling

De teamindeling kan in sommige gevallen voor teleurstelling zorgen bij kinderen en/of ouders. Voordat u zich richt to de club, bespreek deze eerst met elkaar en neem daarbij het belang van uw kind, het team en de vereniging NVC als geheel in overweging.

Indien er vragen of klachten heeft over de nieuwe indeling, dan nodigen wij u graag uit voor een gesprek. Aan het begin van het seizoen zal hiervoor een inloopochtend worden georganiseerd.